יום רביעי, 15 באוגוסט 2012

ייעוץ פנסיוני

כשעברתי ממצב של שכירה לעצמאית, לא ידעתי מה לעשות עם ביטוח המנהלים וקרן הפנסיה ועוד קרנות שהתחילו מידי פעם כשהחלפתי מקום עבודה.
בדוחות, וטונות הניירת שקיבלתי בדואר, ראיתי את דמי הניהול הגבוהים ואת ההפסדים, אך להוציא את הכסף אי אפשר, אחרת הוא הולך למס הכנסה ולי נשאר החול...
אז קבעתי פגישה עם הסוכנות שהייתה לי עד אז, מהחברה האחרונה שבה עבדתי.
ישבנו כשעה וחצי והוא הסביר לי הכל.
לא הבנתי כלום.
מידי פעם הוא היה שואל בנימוס אם יש לי שאלות, ואני עונה בכנות שאני לא מבינה מספיק בכדי לשאול.
התשובה מוצאת חן בעיניו והוא ממשיך.
אח"כ בא השלב שהוא שולף מהתיק לוח חתימה אלקטרונית קטן ונחמד ומחתים אותי על מסמכים מוכנים, שהוא קצת ממלא אותם, ובהם כתובים כל הדברים שהוא הסביר לי.
לגבי הפוליסות והקרנות לא יכולתי להחליט דבר, מכיוון שלא הבנתי וביקשתי שישלח אלי את ההצעה הפנסיונית כתובה ומפורטת עם כל המספרים.
לפני כל הפגישה הזו, התקשיתי מאוד להבין את העמלות, האחוזים השונים הכתובים שם, וכיצד זה עובד, מכל דוחות בתי ההשקעות.
אני חושבת שאם אני, שיש לי שני תארים מהאוניברסיטה, ועוד רקורד של לימוד עצמי של נושאים לא אכילים בעליל, אם אני לא הבנתי, אז איך אחרים מבינים? אני לא מזלזלת, חלילה, באף אחד ויודעת שיש עוד הרבה אנשים חכמים ממני ומבינים עניין, אבל, בכל זאת, אם אי פעם לא הבנתי משהו בלימודי ושאלתי, גיליתי שרבים אם לא כולם, גם הם לא הבינו זאת.

לא נעים לי להגיד, אבל מדובר בסוכן פנסיוני = משווק פנסיוני, והוא לא רוצה שאבין. הוא רק רוצה שאחתום.
בקרן פנסיה, יש אלמנט ביטוחי ולפעמים תוקעים לך, על פי חוק, כמובן, ביטוח שאירים גם אם אין לך שאירים, וגם ביטוח אבדן כושר עבודה גם אם יש לך אותו בנפרד (אי אפשר להנות מחופפים - יש מגבלה) ואם אפשר גם ביטוח חיים (אפילו שיש לך אחד כזה כבר במשכנתא) ועוד, כל מיני ביטוחים.
הבעיה עם כל הביטוחים האלה שהם נחשבים ל"ריסק" ומשמעות הדבר שאתה לוקח מכספי החסכון לפנסיה, ומשלם "דמי מנוי" למשהו שאולי אתה לא צריך. למשהו שתמורה תגיע רק אחרי מותך טרם עת...
בסך הכל רציתי לדעת כמה כסף אני מפרישה לביטוח חיים חודש בחודשו כדי להוסיף זאת לדמי הניהול, ולא הצלחתי לקבל על זה תשובה.

טוב, לא המשכתי את הביטוח וקרן הפנסיה, אז כי לא הצלחתי להבין והעדפתי לרכוש ביטוחים ייעודיים וברורים למה שאני צריכה.

לאחרונה נפגשתי עם סוכנת פנסיונית = משווקת אחרת וקיבלתי שעה וחצי של הסברים. אני חושבת שאולי הבנתי טיפה יותר, וזה בזכות שניסיתי ללמוד על הנושא ממה שמתפרסם בעיתונות. אבל גם כאן, היא שאלה בנימוס אם יש לי שאלות, וגם כאן לא ידעתי מה לשאול.
ההסברים כלכך "ברורים", "את משלמת ככה, ומקבלת ככה" וזה ברור, כולל דמי הניהול. כמה שאקבל אח"כ לקצבה ממילא תלוי בטוב לב המדינה והממשלה שתהיה בשלטון אז, שתקבע את גיל תחילת קבלת הקצבה (רמז, ככל שאני מתבגרת, הגיל הזה מתרחק) וגם את גובה הקצבה (רמז, מישהו צריך לעזור ולחלץ את חברות הביטוח אז ממציאים לנו משך חיים ארוך יותר).

זהו, החלטתי למצוא יועץ פנסיוני בלתי מוטה ושאינו עובד בבנק. חיפשתי באתר של משרד האוצר והתחלתי לעבור על רשימת בעלי רשיון ייעוץ פנסיוני. ישנם מעט מאוד ברשימה, ואת אלה, חוץ מאחד, לא מצאתי בגוגל.

לא יודעת מה לעשות, אבל דבר אחד בטוח, המדינה לא רוצה שאדע, אחרת איך אפשר להסביר את כל זה?

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני סיימתי קורס גמר פנסיוני, והרבה שואלים אותי מזה גמר פנסיוני? זה אחד הקורסים שסוכן פנסיוני צריך ללמוד על מנת לקבל את התעודה ולעבוד בתחום.
    אני עובד כבר שנים כסוכן פנסיוני ואני מתאמץ מאוד שכל הלקוחות שלי יבינו כל פרט שהם חותמים עליו. אני רואה הרבה סוכנים אשר מנצלים את זה שהלקוחות לא מבינים על מה הם חותמים ואז לוקחים אחוזים גבוהים. מה שאני מנסה לעשות זה להרוויח בכבוד וכמובן שלוקח אחוזים אבל מנסה לקחת את המינימום שאני יכול על מנת להתפרנס בכבוד.
    חשוב מאוד שכל אדם עובד ידע שמותר לו לבחור את היועץ פנסיוני שהוא רוצה לעבוד מולו גם אם הוא שכיר ואסור לבעל הבית להכתיב לכם מול איזה סוכן לעבוד.

    השבמחק